28.1.15

Використання ІКТ на уроках світової літератури у 5 класі



Використання ІКТ на уроках світової літератури у 5 класі
  «Читання – це віконце, через яке діти бачать і пізнають світ і самих себе. Воно відкривається перед дитиною лише тоді, коли поряд з читанням, одночасно з ним і навіть раніше, ніж вперше розкрита книжка, починається копітка робота над словом, яка повинна охоплювати всі сфери активної діяльності, духовного життя дітей – працю, гру, спілкування з природою, музику, творчість»  (Василь Сухомлинський).
На жаль, сьогодні інтерес до читання падає. Ситуацію намагаються виправити учителі-словесники. О. Ісаєва вважає, що «словесник має стати певним мотиватором у читанні учнів, своєрідним популяризатором окремого твору і читання в цілому... Те, що сьогодні відволікає читача від книжки і читання (зокрема мас-медіа), необхідно зробити помічником вчителя у створенні мотивації у читанні». Це можуть бути анімаційні фільми, кінофільми, постери, буктрейлери, комп’ютерні презентації, віртуальні екскурсії, аудіоматеріали та ін.
Мультипліка́ція (з лат. multiplicatio — розмноження, збільшення, зростання) або аніма́ція (з лат. anima — душа і похідного фр. animation — оживлення) — вид кіномистецтва, твори якого створюються шляхом зйомки послідовних фаз руху намальованих (графічна мультиплікація) або об'ємних (об'ємна мультиплікація) об'єктів. Ці твори називають анімаційними або мультиплікаційними фільмами (мультфільмами). Перші мальовані фільми були випущені в 1908 у Франції, об'ємні — в 1911 у Росії.  Сьогодні анімаційне мистецтво досить  багато уваги приділяє літературним творам.
Вивчаючи індійську народну казку «Фарбований шакал», можна запропонувати переглянути фрагменти з мультсеріалу «Розповіді Панчатантри» (індійський режисер Н. Газарян, 2008 рік).
«…Отчаявшийся царь попросил мудреца Вишнушармана рассказывать его разбалованным детям истории о животных, благодаря которым формируется хороший характер, развиваются верность, честность, доброта и находчивость, тем самым проводя воспитание его детей этими историями», -  читаємо в анонсі до мультсеріалу.
 Епізод про фарбованого шакала  точно відтворює сюжет казки, що вивчається. Фільм допоможе п’ятикласникам зрозуміти образ шакала, а коментар оповідача – головну думку казки.
Продовжити перегляд можна в позаурочний час, адже фільм повчальний. На прикладі звірів оповідач навчає бути чесним, добрим, допомагати іншим в скрутному становищі.
Якщо вчитель буде проводити компаративний аналіз з казкою Івана Франка «Фарбований  лис», то можна переглянути мультфільм режисера Іванова (1953 р.). Фільм відрізняється від тексту казки. Це допоможе усвідомити учням, що література і анімація – різні види мистецтва. Тому кожен митець має право  на художній вимисел.
За мотивами казки «Синдбад-мореплавець» американські режисери Патрік Гілмор та Тім Джонсон створили мультфільм (Студія:  DreamWorks Animation .  Актори: Бред Пітт, Кетрін Зета-Джонс, Мішель Пфайффер, Джозеф Файнс, Денніс Хазберт, Тімоті Вест, Адріано Джіанінні, Руман Хуі, Чунг Чен).
Помилково звинувачений богинею Еріс в крадіжці Книги Миру легендарний моряк Синдбад повинен зробити подорож на край світу, щоб повернути книгу і врятувати життя свого друга  дитинства… Фільм допоможе поглибити уявлення дітей про головного героя.
Незабутнє враження справить на дітей старий радянський мультфільм «Пані  Метелиця»  (Студія:  Волгоградтелефільм.  Випуск:  1971г.      Режисер: А. Осокіна). Він відрізняється від тексту казки: пасербицю звали Маша, вона впала в криницю, коли пішла по воду, пані Метелиця подарувала їй шубку і рукавички; рідну дочку звали Глаша, за лінощі Метелиця відпустила її ні з чим.
За мотивами казки Керролл «Аліса в країні Див» створено декілька мультфільмів. Найкращим є діснейлендівський (Рік випуску: 1951. Режисер: Клайд Джеронімі).
«…Чудеса начинаются на берегу ручья, когда Алиса увидела Белого Кролика, который бежит на задних лапах и поглядывает на карманные часы, как будто опаздывает. Девочка прыгает вслед за Кроликом в дыру и попадает в Страну Чудес.
В удивительной стране Алиса знакомится со сказочными персонажами и правителями – Червонной Королевой и Королем. А чего стоит Чеширский Кот, улыбка которого живет сама по себе? Это стоит увидеть своими глазами. А еще прямо на лужайке Болванщик угощает Мартовского Зайца чаем, а Синяя гусеница дает полезные советы. Также в чудесной стране можно поиграть в крикет ежами вместо мячей и розовыми фламинго вместо молотков. Чтобы стать великаном, достаточно выпить волшебный эликсир, а чтобы уменьшиться до размеров гнома – откусить кусочек грибной шляпки. Но, как же Алисе вернуться домой?» ( Mega-mult.ru) «Дисней начинал свой творческий путь с небольших мультиков по сюжетам книги Кэрролла, и эта удивительная сказка давно притягивала его взоры. «Алиса в стране чудес» стала любимой у миллионов детей и их родителей по всему миру, она входит в золотой фонд мировой литературы. Но из-за своей оригинальности она очень сложна для перевода в формат кинематографа и потребовала долгих 5 лет кропотливой работы. По словам Диснея, делать мультфильмы с наивными принцессами куда проще, чем передать внутренний мир не по годам умной Алисы». ( Mega-mult.ru)
Буктрейлер – сучасна форма реклами книги. Всі ми звикли до звичайного способу зацікавити книгою  -  книжкової виставки. Але зараз з'являються все нові і нові форми роботи в бібліотеках. Спочатку це були віртуальні виставки, а тепер це буктрейлер. Що ж це таке?
З англійської book - це книга, trailer - тягач, причіп, призначений для перевезення вантажів.  Дослівний переклад: тягнути книгу на причепі. А простіше кажучи,  буктрейлер - це короткий відеоролик за мотивами книги, кліп по книзі. Основне його завдання - яскраво і образно розповісти про книгу, зацікавити, заінтригувати читача, спонукати до читання.
За кордоном буктрейлери з'явилися в 2002 році, а популярність здобули з розвитком YouTube та його аналогів. Вперше на публіці ролик був показаний в 2003 році. Це був буктрейлер до десятого роману вампірської саги Крістін Фіхан «Темна симфонія». Тоді це більше нагадувало музичний кліп, ніж ефективну атаку на свідомість споживача. Зараз в США над створенням буктрейлерів працюють провідні кіностудії. В Росію та Україну цей спосіб просування книги прийшов у 2009 році. Щоб дібрати найкращі зразки буктрейлерства, проводять спеціалізовані фестивалі, які ініціюють відомі бібліотеки, журнали та окремі видавництва.
Кращі буктрейлери можна використовувати на уроках для реклами книжок. В Інтернеті є кілька відеороликів до творів, що вивчаються у 5 класі. Їх слід демонструвати перед вивченням теми, щоб зацікавити  дітей. Подивившись яскравий, мальовничий кліп, учні із задоволенням прочитають книжку. 
У своїй роботі учитель може використати постери, які рекламують як читання, так і книгу. Їх можна застосовувати на вступних уроках, уроках  позакласного читання,  для оформлення кабінету, на позакласних заходах. На жаль, здебільшого такі постери можна знайти на російських сайтах. За аналогією учитель може створити постери книжок, що вивчаються. Для цього потрібно знайти в  Інтернеті ілюстрацію  до твору або обкладинку книжки і дописати слоган, який рекламуватиме твір.
На уроках світової літератури учитель може запропонувати перегляд фрагментів кінофільмів, а в позаурочний час можна подивитися весь фільм.
Для учнів 5 класу є такі фільми: «Чарлі і шоколадна фабрика», «Хлопчик-зірка», «Пригоди Тома Сойєра і Геккельберрі Фінна», «Поліанна», «Аліса в Країні Чудес».
Мультиміліонер і власник великої і найкращої у світі кондитерської фабрики - Віллі Вонка - оголошує грандіозний конкурс, п'ять переможців якого можуть провести один день на його фабриці, а один з них стане володарем таємничого призу... Так починається американський фільм «Чарлі і шоколадна фабрика». РежисерТім Бертон, актори Джонні Депп, Фредді Хаймор, Девід Келлі, Хелена Бонем Картер та ін. розповідають про цікаві пригоди Чарлі та його друзів на шоколадній фабриці.
У 1983 році режисер Леонід Нечаєв зняв фільм «Хлопчик-зірка». Головну роль виконує Борис Плотніков.
«…В одной не очень отдаленной галактике, достигшей невероятного прогресса в общественной жизни, возникла проблема - на Земле находится мощнейший источник возмущения. Наши люди всё ещё не научились жить спокойно и размеренно - они испытывают огромное количество различных чувств, эмоций, которые не дают спокойно жить нашим космическим соседям.  На галактическом совете было решено отправить на Землю диверсанта – Ребёнка. Он должен стать первым ростком нового мира. И тогда на Землю упала звезда. Так появился на нашей планете звездный мальчик, выросший в семье землян. Он был ловок и умен, но жесток и холоден. Даже свою мать, которая долгие годы искала его и поэтому явилась в отрепьях нищенки, он оттолкнул и обидел. Но судьба дала ему шанс исправить свои ошибки.
Ощутив на себе холод и бесчувственность, жестокость принцесы Эмфанты, горечь потери друга, ледяное сердце мальчика, упавшего с неба, превратилось в горячее человеческое сердце. И "Звезда" бросается в поиски своей мамы.
Через некоторое время мать и сын снова обретают друг друга после долгой разлуки» (Кино-Театр.ru).
У 1981 році Станіслав Говорухін екранізував найзнаменитіший роман американського письменника Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра». Маленькі, але відважні герої розшукують скарб, стають «піратами», вступають в небезпечну сутичку з індіанцем Джо. Але, найголовніше в цій історії те, що вони вчаться бути вірними друзями і добрими людьми. Головні ролі виконували Федір Стуков, Владислав Галкін, Марія Міронова.
У 2003 році англійський режисер Сара Хардинг зняла фільм за твором
 Е. Портер «Поліанна».
«…После смерти родителей 11-летнюю девочку Поллианну забрала к себе ее тетя Поли, известная своим суровым характером. Из атмосферы родительской любви Поллианна переселилась в мир строгих правил и запретов. Но она не сдавалась! Отец научил девочку простой и забавной игре — уметь радоваться жизни при любых обстоятельствах.
Всегда веселая Поллианна раздражала своим оптимизмом не только свою тетю, но и других жителей унылого городка, которые считали, что им нечему радоваться. Вскоре все они познакомились с необычной игрой Поллианны и их жизнь стала меняться! Но однажды с Поллианной случилось несчастье, казалось не оставляющее надежды на лучшее… Сможет ли она преодолеть навалившуюся беду и сохранить радость в своем сердце?» (Кино-Театр.ru)
«Аліса в Країні Чудес»  — пригодницький фільм-фантазія Тіма Бертона 2010 року за мотивами однойменної книги Льюїса Керрола. Це шостий в історії кінематографу фільм, касові збори якого перевищили 1 мільярд доларів США. В Україні прем'єра фільму відбулася 11 березня 2010 року.       
Перегляд фрагментів екранізацій літературних творів використовується як ілюстрація до художньої книги, для співставлення авторської та режисерської інтерпретацій.
    Учні не просто дивляться відео. Їм попередньо пропонуються завдання, питання, на які треба відповісти після перегляду відеосюжету. По мірі перегляду вони можуть записувати основні факти, дати або складати тези чи простий план, що розвиває загальнонавчальні вміння та навички; виконувати найбільш прості завдання типу: які події передували даному моменту і які йдуть  за ним. Після перегляду обов’язково проводиться бесіда з учнями.
Плейкасти – інтерактивні листівки, оригінальний спосіб виразити себе, поділитися своїми думками і настроєм. Вони з'єднують в єдине творіння слова, картинку, музику. В результаті виходить  унікальний маленький шедевр.
Плейкасти часто використовують в соціальних мережах для привітань. В Інтернеті на сайті «Галерея плейкастів» є чимало літературних плейкастів. Їх можна застосувати на різних етапах уроку: як мотивацію вивчення твору, як фон, коли  звучить слово вчителя, художнє читання, учні виконують творче завдання і т. д.
У   5    класі   можна   використати   плейкасти   до   творів   О.   Пушкіна,
Г. К. Андерсена, які легко знайти в Інтернеті. До деяких творів учитель може створити плейкасти сам.
Віртуальна екскурсія    це організаційна форма  навчання, що відрізняється від реальної екскурсії віртуальним   відображенням   реально  існуючих об’єктів з метою створення умов для самостійного спостереження, збору необхідних фактів та ін.
Віртуальні літературні екскурсії поділяються на такі види:
· літературно-біографічні –  екскурсії, пов’язані з життєвим та творчим шляхом письменника;
· літературно-краєзнавчі – екскурсії по місцях, які бережуть пам’ять про життя і творчість письменника;
· історико-літературні екскурсії – екскурсії, що розкривають певні періоди розвитку національних культур і літератур;
· літературно-художні – екскурсії по світових виставкових залах;
· оглядові сайти, де зібрано кілька віртуальних екскурсій в рамках знайомства з одним письменником.
Проведення віртуальної екскурсії варто розпочинати вступною бесідою з учнями, в якій необхідно визначити мету і завдання екскурсії, можна також підготувати так звані маршрутні листи. Особливу увагу треба звернути на способи навігації по сайту, від однієї експозиції до іншої.
Велику роль в активізації діяльності учнів під час такої екскурсії виконує пошуковий метод. Учні не просто знайомляться з матеріалами експозицій, а ще й займаються активним пошуком літературознавчої інформації. Це досягається щляхом постановки проблемних питань перед екскурсією або отриманими певними творчими завданнями. Під час екскурсії учні можуть записувати тези до зошитів, копіювати матеріали в свої папки (якщо урок проходить в комп’ютерному класі), робити помітки. Закінчується екскурсія обов’язково підсумковою бесідою, під час якої учитель разом з учнями узагальнює, систематизує побачене і почуте, виділяє важливе, виявляє враження учнів, намічає творчі завдання для них: написати твір, підготувати виступ, створити альбом тощо.
Уроки-екскурсії, звісно, є досить цікавими і ефективними. Але для їх проведення  комп’ютер чи комп’ютери у класі повинні бути під’єднані до мережі Інтернет. Якщо ж цього немає, то тоді на допомогу учителю можуть прийти інтерактивні, мультимедійні екскурсії, розроблені самим учителем. Такі мультимедійні екскурсії теж відносяться до розряду віртуальних, але для їх проведення Інтернет не потрібен. Достатньо мультимедійного проектора та комп’ютера у класі. Переваги такої екскурсії у тому, що вчитель сам обирає необхідний матеріал, складає маршрут, міняє зміст відповідно до поставленої мети. Складовими даної екскурсії можуть бути відео, звукові файли, анімація, а також репродукції картин, зображення природи, портрети, фотографії. У матеріали такої екскурсії можна включити літературознавчі терміни і визначення, історичні карти, тези з теорії літературознавства.
Сьогодні учням будь-яких класів можна запропонувати віртуальні екскурсії до Лувра, Ермітажу, Британського музею, багатьох музеїв Києва, Львова. П’ятикласникам сподобається подорож до музею Марка Твена, Ганса Крістіана Андерсена, Олександра Пушкіна, Оскара Уайльда та ін.
Віртуальні екскурсії розвивають спостережливість, здатність бачити красу реальної дійсності, затримувати увагу на деталях, знаходити в них сенс, переживати та елементарно аналізувати побачене. Використання віртуальних екскурсій робить процес навчання і викладання більш цікавим, якісним, результативним.
    Навчальна мета використання аудіоматеріалів – їхня унікальна можливість задіяти аудіальний канал сприйняття. Звукове оформлення уроків світової літератури допомагає почути «звучання» епохи, її вібрацію; це міцний засіб формування інтегративного мислення учнів.   
Пізнавальна мета аудіоматеріалів   познайомити учнів           з голосом відомих письменників, поетів, акторів; з відомими творами світової класичної музики.
Сьогодні популярною стає аудіокнига – озвучений професійними артистами та записаний на звуковий носій літературний твір.
У 5 класі можна використати такі аудіокниги: Л. Керролл «Аліса в Задзеркаллі», Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра», «Казки» братів Грімм та ін.
Разом з Алісою пятикласники  вирушать спочатку до Задзеркальної країни, а потім до далекої Восьмої клітини; адже тільки так вони допоможуть героїні здійснити її заповітні мрію стати Королевою. А проведе туди їх з Алісою сам автор Льюїс Керолл, невтомний, смішний і дивакуватий Білий Лицар з темного лісу, яким заросла сьома клітина шахівниці…
 У 1876 році побачила світ книга Марка Твена, що не тільки закріплює його в якості видатного американського письменника, але і назавжди внесла його ім'я в історію світової літератури. Це були знамениті «Пригоди Тома Сойєра».
По суті, письменникові і видумувати нічого не довелося. Він згадав дитинство в Ганнібалі і своє життя в ті роки. І от на сторінках книги з'явилося містечко Санкт-Петербург, у якому легко можна розрізнити риси Ганнібала, як утім, і риси безлічі інших дрібних населених пунктів, розкинутих по берегах Міссісіпі. А в Томі Сойєрі можна легко впізнати юного Семюеля Клеменса, який дуже не любив школу й у 9 років уже палив…
Казки братів Грімм записані на диск телеведучою Ольгою Фреймут за участі її доньки Злати. «В мені є німецька кров по лінії матері, і я відчуваю своїм обов’язком зробити щось для німецької культури, тому я з радістю взялася за цю справу», – сказала Ольга в одному зі своїх інтерв’ю.
 Ініціатором проекту була Рада німців України – у 2012 році весь культурний світ святкував 200-річчя першого видання книги братів Грімм. На диску записані п’ять казок: «Дружба Кішки з Мишкою», «Тернова квіточка», «Маленькі домовички», «Бабуся Метелиця» і найбільш відома – «Бременські музики».
Над створенням художніх аудіокниг працює команда професіоналів: режисер, звукооператор, композитор,  артисти-виконавці. Тож аудіокниги можна використовувати як еталонне прочитання, до якого необхідно прагнути.
Час, досвід урівноважили використання комп’ютерних  технологій в школі: урок ХХІ століття – це урок з ІКТ. Уроки з використанням медіазасобів мають практичні, теоретичні та пізнавальні результати, вони цікаві школярам. Учні на уроках з використанням ІКТ – це не звичайні п’ятикласники, старшокласники, а веб-дизайнери,  автори ідеї сайту, письменники, художники-ілюстратори, аніматори, дослідники інших світів – тобто творчі люди,  які вміють працювати у  команді.
Використовуючи інформаційні технології в навчальному процесі, не варто робити це епізодично, безсистемно, інакше вони не впливатимуть на результати навчання. Варто розумно використовувати медіазасоби та усвідомлювати, що вибір технічних засобів обумовлений формою  навчального заняття   (урок-презентація,   урок-дослідження, практикум, віртуальна екскурсія, тематичний проект чи ін.)
Необхідно пам’ятати про здоров’язбережувальні технології  та  не  забувати,  що  комп’ютер  не  замінює вчителя,  а лише доповнює його.
І найголовніше: у центрі уваги уроку світової літератури все ще знаходиться особистість учня, проблеми його  розвитку засобами мистецтва слова.








Комментариев нет: