29.1.15

Навчіть своє серце добру




Урок доброти у 6 класі
Тема. Навчіть своє серце добру.
Мета. З’ясувати значення слова «добро», розширити знання учнів про цю чесноту, пробудити бажання здійснювати добрі справи, підняти проблему доброчинності.
Обладнання. Дерево добрих справ, правила доброти.
Епіграф. Щоб повірити в добро, потрібно почати його робити ( Л. Толстой).

Хід уроку.
1.     Учитель.
Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його в долонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який у мене в руках метелик — живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.  Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене, о наймудріший: живий чи мертвий?». І мудрець, який і насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче».
Отже, друзі, як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові?
Учні відповідають: «Що від самої людини залежить, житиме метелик чи помре».
Учитель. Правильно. Але в цих мудрих словах є ще один зміст: від людини залежить, чого у світі стане більше — добра чи зла. Друзі, сьогодні ми поведемо розмову про доброту — дуже важливу і потрібну для кожного з нас чесноту. Але спочатку з ясуємо, що таке добро.
2.     Мікрофон. Добро – це…
3.     Гра «Хто більше?» (підібрати слова з коренем добр -)
4.     Запитання до учнів:
-          Що нам допомагає зрозуміти, що таке добро?
-         Які прислів’я про добро ви знаєте?
-         В яких творах літератури піднімається питання добра і зла?
5.     Відтвори прислів’я:
Добре діло твори... (сміливо.)
Добрі діла тихо ходять, а злі... (як дзвони дзвонять.)
Від добра добра... (не шукають.)
Хто людям добра бажає, той... (і собі має.)
Добрі вісті... (не лежать на місці.)
Без доброго діла немає... (доброго імені.)
 Роби добро скільки можеш — від цього... (не занеможеш.)
За добро... (добром і платять.)
6.     Читання та обговорення оповідання В. Сухомлинського.
Найгарніше і найпотворніше
Марія Іванівна сказала нам:
— Діти, подумайте, що вам здається найгарнішим у світі й що — найпотворнішим. Подумайте й напишіть про це твір.
Довго я думала, що ж найгарніше.
Найгарніше — це тендітні квіточки конвалії. Вони такі ніжні й ласкаві. Вони радіють, що на небі сонце. Коли дивишся на ці квітки, стає радісно. Хочеться зробити щось добре. І ще хочеться, щоб люди говорили про тебе, що ти гарна, слухняна дівчина, добра материна й батькова дочка.
Найгарніше — це коли люди роблять одне одному добро.
Раз було таке. Біля високого дерева на лавочці сидів старий дідусь. Він їхав автобусом і йому стало погано. Вийшов дідусь із автобуса та й сидить на лавочці. Мама запросила його додому, дала ліків, нагодувала. Дідусь відпочив, а наступного дня поїхав додому. Він їхав од сина.
А найпотворніше було ось що. В одного хлопчика померла  бабуся. Стара-престара, їй дев’яносто років. І він не пішов на похорон. Та й коли хворіла — він її не провідував. Невже йому ото не боліло? Найпотворніше, коли людина стає зла, безсердечна.
Запитання і завдання
1. Чи розрізняє дівчинка, що таке  добро і зло?
2. Що для дівчинки є добром, а що – злом?
3. Схарактеризуйте маму дівчинки.
4. Що для себе ви взяли з цього оповідання?
5. Напишіть асоціації до слова добро ( 1 група) і зло (2 група).
7. Бліц-опитування «Яку людину ви взяли б із собою на планету добра?»


добру
 злу
турботливу
егоїстичну
 справедливу
самолюбиву
уважну
грубу
ввічливу
       чуйну
скупу
гуманну
надійну
вірну
душевну
брехливу
співчутливу
жалісну
і т. д.
8.     Написання міні-твору-фантазії «Якби я був чарівником, які б хороші справи я зробив».
9.     Створення дерева добрих справ (учні на листочках з паперу записують добрі справи, які вони зробили протягом тижня).
10.                        Складання правил доброти.
1. Допомагати людям.
 2. Захищати слабких.
 3. Ділитись  останнім з  другом.
4. Не заздрити. 
5.Прощати помилки іншим.
   11. Учитель.
 Пам’ятайте: потрібно не наступати, а поступатися. Не захвачувати, а віддавати. Не кулак показувати, а простягати долоню. Не ховати, а ділитися. Не кричати, а слухати. Не рвати, а клеїти. Спробуйте так робити – і ви побачите, якими теплими, радісними, спокійними стануть ваші стосунки з оточуючими людьми, яке дивне почуття зігріє серце, старайтеся заради вас самих не чинити зла іншій людині.
12. Підсумок.
Продовж речення:
Сьогодні я дізнався…
          Було цікаво…
          Було важко…
     Я зрозумів, що…
          Тепер я можу…
      Я навчився…
  Мене здивувало…
13.Домашнє завдання. За бажанням підготувати проекти, слайд-презентації про добро .





Комментариев нет: