29.1.15

Жан де Лафонтен – французький байкар. Байка «Зачумлені звірі».




Тема «Жан де Лафонтен – французький байкар. Байка «Зачумлені звірі».
Мета:
·        поглибити знання учнів про байку;
·         познайомити з життєвим і творчим шляхом Жана де Лафонтена;
·         прочитати та проаналізувати його байку «Зачумлені звірі»;
·        з’ясувати алегоричний та повчальний зміст байки;
·        розвивати навички виразного читання в особах, переказу художнього твору;
·        формувати читацьку компетенцію;
·        сприяти вихованню негативного ставлення до людських недоліків та вад.
Тип уроку: урок поглибленого опрацювання художнього твору.
Обладнання: презентація, картки для роботи в парах, тексти байки «Зачумлені звірі».
Епіграф. Оспівую в байках  героїв я буденних,
               яких не знав Езоп в своїх краях священних.
              Дають уроки нам правдиві ці пісні.
                                             Жан де Лафонтен


Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
Учитель. За міфологією давніх українців, коли господиня Осінь, порахувавши все добро по своїх коморах, збирається спочити, до наших країв навідується Зоряний Господар. Він має впевнитися, що люди добре підготувалися до візиту королеви Зими, що їм не страшні холоди, завірюхи, примарні сні. На лівому плечі Зоряного Господаря сидить мудрий Крук. Він пам’ятає минуле, дбає про сьогодення, опікується майбутнім. Цими знаннями, вміннями Крук готовий поділитися з нами, якщо ми, звісно, готові до такого спілкування. Для цього маємо зрозуміти втаємничену суть його пророцтва: «Узори майбутнього вишиваються Нитками минулого на Прядці сьогодення». Тому не дивно, що Зоряний Господар залишив нам свого віщуна.
За прадавнім гороскопом волхвів, листопад — місяць Крука. Ця птаха символізує людський досвід, набуті знання, вміння вчитися, аналізувати  й робити висновки. Нещодавно і ви зустрілися з образом крука.
-          В якому творі? Хто його автор?
-         Яким зображений крук у цьому творі?
-         Що таке байка?
-         З яких частин вона складається?
-         Що таке алегорія?
-         Що таке «езопова мова»?
-         Хто такий Езоп?
-         Які твори він написав?
-         Яких творів Езопа стосуються ці повчання?
Ø Навіть справедливий захист не має сили для тих, хто заповзявся чинити кривду. (Езоп «Вовк та Ягня»)
Ø Не слід зневажати нічого, щоб згодом довелося шкодувати. (Езоп «Мурашки і Цикада»)
Ø Ця байка стосується нерозумної людини. (Езоп «Крук і Лисиця»).
Ø Байка доводить, що коли згода між людьми – їх важко перемогти, коли незгода – легко. (Езоп «Хліборобові діти»)
-         Визначте, алегоричний зміст яких байок Езопа подано:
Ø Осуд свавілля та насильства. («Вовк а Ягня»)
Ø Осуд недалекоглядності, нерозумності. («Крук та Лисиця»)
Ø Осуд ледарства, безтурботності. («Мурашки і Цикада»)
Ø Уславлення розуму та злагоди між людьми. («Хліборобові діти»)
ІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчання (слайд 1).
·        Колективне  визначення завдань та мотивації уроку:
-         Що ми сьогодні повинні зробити на уроці?
-         Для чого нам це потрібно?
ІІІ. Робота над темою уроку.
·        Учитель. Що ви дізналися про Жана де Лафонтена з теми уроку?( Він французький письменник) А що ви знаєте про Францію?(слайд 2) Які твори французьких письменників ви вивчали? (Шарль Перро «Попелюшка»)
·        Учитель. На сьогодні ви читали статтю підручника про Лафонтена. Чи уважні ви були? (слайд 3)
·        Вправа «Так чи ні»
-         Народився Езоп у 1621 році в містечку Шато-Тьєррі в родині лісника. (Так)
-         Хлопчик здобув належну освіту. (Ні, батько хотів бачити його лісником і прививав навички ведення лісового господарства)
-         Несподівано для всіх Жан поїхав до Парижа. (Так)
-         У Парижі він завоював прихильність багатьох відомих людей. (Так)
-         Лафонтен почав вивчати історію, літературу, багато читав, складав вірші. (Так)
-         Справжньої слави він зажив як поет. (Ні, як байкар)
-         Лафонтен використовував сюжети байок Езопа та Федра. (Так)
-         Байкарську спадщину Жана де Лафонтена складають 240 байок. (Ні, 238)
-         Лафонтен вважав, що байки призначені передусім дітям, оскільки ці твори доступно пояснюють незрозуміле.(Так)
-         Особливо Лафонтен любив описувати птахів. (Ні, звірів).
-         В образі Лева сучасники Лафонтена вбачали французького короля, у Вовкові, Лисиці, Леопардові – придворних. (Так)
-         Лафонтен часто використовував антитезу (протиставлення). (Так)
·        Учитель.     А   якою   людиною  був  Лафонтен?  Послухайте  вислів
 В. А. Жуковського і зробіть висновок: «Читаючи Лафонтена, помічаємо в душі своїй таке відчуття, яке зазвичай викликає в ній присутність скромного, милого, абсолютно доброго мудреця…»
·        Учитель. Для того щоб ви запам’ятали найголовніше про Лафонтена пропоную вам скласти сенкан, попрацювавши в парі.
·        Учитель. Ви тепер маєте знання про Лафонтена, ми можемо переходити до байки «Зачумлені звірі». Як ви розумієте її назву? Як ви думаєте, про що в творі йде мова? (Відповіді учнів) Послухайте байку.
·        Читання байки учителем спочатку французькою мовою, потім українською (слайд 4)
·        Учитель. Чи збулися ваші передбачення?
Продовжте думку: «Слухаючи твір, я бачив…(ліс, хворих звірів, лева, лиса, тигрів, вовків, голубів, осла); я чув…(могутній голос лева, рев, рик звірів, улесливий голос лиса, тоненький, жалібний голосок осла, оплески леву); я відчував…(страх, жалість, неприязнь, огиду, обурення).
·        Повторне читання байки про себе.
·         Словникова робота.
-         Які слова вам незрозумілі?
·         Бесіда:
-  Яке лихо трапилося з лісовими звірами? («Чума косила звірину»)
-  Навіщо Лев скликав раду? (Щоб обрати найбільшого грішника і принести його в жертву, щоб зупинити чуму.)
-  Чи справжнім грішником, на вашу думку, є Лев? (Так, він з’їв не тільки багато овець, але й пастухів.)
- Як Лис виправдовує Лева?
(Ви, уївши тих дурних овець,
         Їм честь велику виявляли.
А щодо пастухів — який то гріх?
Вони нам стільки дозволяли,
Що краще б їх поїсти всіх».)
- Чому Лис виправдовує Лева? (Тому що Лев — цар звірів.)
- У чому полягає гріх Осла? (Він ущипнув зелененької травички.)
- Чи був Осел найбільшим грішником у лісі? (Ні, він навіть не був хижаком.)
- Чому ж саме його лісова громада вирішила принести у жертву? (Осел — найбеззахисніший серед звірів.)
- Яка мораль байки?
(«Отак і в нас: є гроші — маєш право,
Немає — то під суд іди».)
·        Доберіть прислів’я і приказки, якими можна було б передати мораль байки (слайд 5).
У кого карман повніший, у того й суд правіший.
          Коза з вовком тягалась, та тільки шкура зосталась.
Великий та багатий — рідко винуватий.
Велика риба маленьку цілою ковтає.
          Пожалів вовк кобилу — зоставив хвіст та гриву.
·         Визначення теми, ідеї байки, художніх особливостей.
Тема — розповідь про те, як лісові звірі обирали під час чуми «найбільшого» грішника.
Ідея — засудження несправедливого  суспільства, у якому одним можна все, а іншим —нічого.
Художні особливості: антитеза (звірі – осел, їх вчинки, голос), розгорнуті описи (опис чуми), вишуканість вислову (вислови лева).
·         Робота в групах над характеристикою персонажів.
-         Яким перед нами постає лев (І група) (слайд 6), лис (ІІ група) (слайд7), осел (ІІІ група) (слайд 8).
·        Читання байки в особах.
·         Переказ байки від імені тигра, лиса, осла.
ІV. Закріплення матеріалу.
·      Довести, що «Зачумлені звірі» - це байка.
·     Бесіда:
-         Чи потрібно розуміти «чуму» тільки  в буквальному значенні?
( Йдеться не тільки про небезпечну хворобу, але й про лицемірство, нечесність, свавілля)
-         В чому повчальний зміст байки?
·     Визначення особливостей байок Лафонтена (слайд 9) Із перелічених ознак виберіть ті, які притаманні байці «Зачумлені звірі»: присутня мораль, відсутня мораль, алегоричний зміст, віршована форма, прозова форма, вишуканість вислову, невеликий розмір, розгорнуті описи, елементи драматизації, антитеза.
·     Порівняйте  художні особливості  байок Лафонтена і Езопа.
·     Запишіть вислови, які можна назвати крилатими. Обгрунтуйте свій вибір.
Y. Підсумок.
- Продовжіть речення (слайд 10):
Сьогодні  я дізнався…
Було цікаво…
Було важко…
Я зрозумів, що…
Тепер я можу…
Я навчився…
Мене здивувало…
·        VІ. Домашнє завдання. Підготувати розповідь про Івана Крилова (слайд11).



































                           





Комментариев нет: