29.1.15

Індійська народна казка «Фарбований шакал».




5 клас
Країни різні – мораль одна
Урок 1
Тема. Індійська народна казка «Фарбований шакал». Викриття в образах  тварин негативних людських якостей. Філософський зміст казки.
Мета: закріпити знання про казку, ознайомити зі змістом індійської народної казки «Фарбований шакал», проаналізувати образ шакала, з’ясувати філософський зміст твору; формувати навички виразного читання, аналізу літературного персонажа; сприяти вихованню моральних якостей школярів.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: карта світу, зображення індійських храмів, збірка «Панчатантра», ілюстрації до «Фарбованого шакала»,  фрагмент мультфільму «Рассказы Панчатантры».
Епіграф. Мудреці всіх народів, люди усього світу прагнуть, щоб їх        зрозуміли, різними хитрощами намагаються відкрити всю мудрість, яка в них є…
             Ібн аль-Мукаффа (VІІІ ст..), перекладач                 «Панчатантри» арабською
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань. Прийом «Снігова куля» (учитель промовляє  слово «казка»,  учні додають до слова речення у такий спосіб, щоб утворився ланцюжок розповіді про казку).
Оголошення теми, мети, епіграф до уроку. Мотивація навчання.
С л о в о  в ч  и  т е л я. Сьогодні ми вирушимо в далеку Індію, щоб познайомитися з народною казкою «Фарбований шакал». Нам потрібно її прочитати, проаналізувати  характери персонажів, з’ясувати філософський зміст твору. Сподіваюся, що ця казка допоможе вам зрозуміти, чому не варто себе видавати  за когось іншого.
ІІ. Робота над темою уроку.
 Бесіда
- Що ви знаєте про Індію?
- Де вона знаходиться?
- Яка столиця цієї країни?
 Презентація країни. Повідомлення учня.
Республіка  Індія  або  Індія   країна  в  Південній  Азії.   Територія —
3 166 829 км² (є 7-ю країною у світі за географічною площею).  Це друга за величиною населення, — після Китаю, — держава на планеті Земля. Столиця — Нью-Делі. Найбільші міста: Калькутта (понад 16 млн. жителів), Мумбаї (Бомбей) (понад 15 млн. жителів). За рівнем розвитку економіки Індія займає 4-е місце у світі.  Експортує чай, каву, залізо, сталь, спеції та прянощі, текстиль, коштовне каміння та ювелірні вироби, техніку, хімікати, шкіру та шкіряні вироби, рибу. Імпортує нафту, машини та механізми, коштовне каміння, міндобрива, хімікати.  Офіційна мова — хінді та (тимчасово) англійська, також 21 регіональна мова.  Індія — колиска деяких із найдавніших цивілізацій (Вікіпедія).
 У ч и т е л ь. Найвідомішою збіркою казок про тварин є індійська книга «Панчатантра». За легендою, вона була написана для двох синів могутнього індійського раджі (царя): володар безкрайніх земель хотів, щоб юні принци навчилися життєвої мудрості. Це було «напучення з розумної та правильної поведінки». Чутки про цю надзвичайну книгу швидко поширилися по всій Індії і навіть за її межами. За наказом перського царя Хосроя Ануширвана (VІ ст.) його придворний лікар вивіз рукопис «Панчатантри» разом з іще однією дивиною – шахами. Минув час, і книгу почали перекладати різними мовами світу. А  назву збірки перекладають так: «П’ять книг», «П’ять повчань», «П’ять хитрощів» або «П’ять кошиків житейської мудрості». Складається вона з повчальних історій, які мають назви «Втрата дружби», «Придбання друзів», «Про війну воронів», «Втрата набутого», «Несподівані діяння». Казка «Фарбований шакал» входить до І частини «Втрата дружби», 10 оповідки.

Словникова робота.
Шакал – вид родини псових, ряду хижих.
Шива – бог-руйнівник і водночас творець.
Брахман – бог-творець.
 Читання казки учителем.
 Бесіда.
- Чи сподобалася вам казка?
- Хто її головний герой? Як ви до нього ставитеся? Чому?
 Повторне читання казки ланцюжком.
- Чому шакал опинився в місті?
- Що з ним там сталося?
- Як скористався шакал із свого нового «вбрання»?
- Шакал – позитивний персонаж чи негативний? Чому?
- Назвіть риси характеру шакала.
- Чому звірі його «роздерли на дрібні шматки»?
- Чого навчає казка? У чому її філософський зміст?
 Дослідницька робота.
1  г р у п а.
Довести, що «Фарбований шакал» – казка.
“Фарбований шакал” – це казка, тому що
 в ній розповідається про…,
 героями є…,
      бореться … .
2   г р у п а.
Знайти ознаки національного (індійського) колориту в казці.
«Фарбований шакал» - це індійська казка, тому що в ній є
індійські імена: …
імена індійських богів: …
назви звірів, що живуть в джунглях: …

3  г р у п  а.
Виявити елементи будови казки.
Зачин:…
Основна частина:…
Кінцівка:…
Діалоги:…
Повтори:…
4  г р у п а.
Продовжити речення:  Шакал - це алегорія людини…
ІІІ. Підбиття  підсумків уроку.
 С л о в о  в ч и т е л я. До сюжету казки «Фарбований шакал» зверталися різні митці. Іван Франко написав казку «Фарбований лис», перенісши дію на Україну. В 2008 році в Індії створений мультсеріал «Розповіді Панчатантри».
 Перегляд фрагмента мультфільму про фарбованого шакала.
Прийом Стратегії «Що? – Отже, що? – Що тепер?»
-                     Які основні знання ви сьогодні отримали? (Відповіді учні записують в колонку «Що?»)
-                     У чому їх значення для життя людини? (Відповіді записують у колонку « Отже, що?»)
-                     Як ми їх можемо використати?(Відповіді записують у колонку «Що тепер?»)
Що?
Отже, що?
Що тепер?
1.Знання про казку  «Фарбований шакал».

2.
1.Змінивши зовнішність, не зміниш якості і звички.
2.
1.Не судити за зовнішністю, а за вчинками і якостями.
2.


Написання міні-твору «Чому не варто видавати себе за когось іншого?»
Домашнє завдання. Прочитати казку І. Франка «Фарбований лис».

Урок 2
Тема. Типологічно подібні образи в зарубіжних і українських казках: Фарбований шакал – Фарбований Лис.
Мета: дати початкове поняття про компаративний аналіз, встановити спільні елементи в казках «Фарбований шакал» і «Фарбований лис» І. Франка, формувати вміння порівнювати літературні твори, виявляючи спільне та відмінне, сприяти вихованню інтересу до вивчення літератури.
Тип уроку: інтегрований урок.
Обладнання.: мультфільм «Фарбований лис» (1953 рік, режисер О. Іванов), портрет І. Франка, тексти казок «Фарбований шакал», «Фарбований лис»
 І. Франка, ілюстрації до казок.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
Прийом «Квітка» (учитель малює квітку, в кружечку записує «Фарбований шакал», на «пелюстках» діти записують найголовніше про твір).
 Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчання.
С л о в о  в ч и т е л я. Сьогодні у нас незвичайний урок. Ви спробуєте себе у ролі дослідників. Для того щоб поглибити знання про казку, ми порівняємо два твори:  «Фарбований шакал» і  «Фарбований лис» І. Франка, знайдемо у них спільне і відмінне.
ІІ. Робота над темою  уроку.
С л о в о  в ч и т е л я. Порівняння літературних творів – це компаративний аналіз. Можна порівнювати твори, які належать до різних літератур, наприклад, української та зарубіжної. На індійську народну казку «Фарбований шакал» схожа казка І. Франка «Фарбований лис».
- А що ви знаєте про І. Франка?
 (Для дітей І. Франко написав чимало цікавих казок, які об'єднав у збірку і видав наприкінці XIX ст. під назвою «Коли ще звірі говорили». На думку Франка, казки «заставляють дітей сміятися й думати, розбуджують їхню цікавість та увагу до явищ природи». До збірки «Коли ще звірі говорили» увійшла й казка «Фарбований Лис»).
 Робота з текстом.
Відтворення змісту казки І. Франка шляхом переказу, зачитування епізодів, перегляду фрагментів мультфільму «Фарбований лис» (епізод повернення Лиса Микити у ліс у новому «вбранні», царювання лиса).
Бесіда
- До якого жанру належить «Фарбований шакал»? А «Фарбований лис»?
- З якими персонажами зустрічаємося в цих казках?
- Назвіть основні події, що сталися з шакалом і лисом.
Складання порівняльної таблиці.
Предмет аналізу
«Фарбований шакал»
«Фарбований лис»
Жанр
Народна казка.
Літературна казка.
Головний герой
Шакал Чандарава.
Лис Микита.
Інші образи
Шакали, леви, тигри, пантери, вовки, собаки.
Лиси, ведмеді, вовки, собаки.
Боги, святі
Шіва, Брахман.
Святий Миколай.
Сюжет
1. У лісі жив шакал Чан- дарава.      
2. Від голоду він подався до лісу. 

3. Сутичка з собаками по дорозі до міста.     
4. Рятуючись, скочив у казан із синьою фарбою.    
5. Шакал у лісі — переполох; його хутро синє, як у бога Шіви.
6.Шакал каже, що створений Брахманом і помазаний на царство.        


7. Царювання шакала, нові порядки, вигнання шакалів.    
8.Чандарава почув завивання шакалів, сам завив і цим виказав себе. 
 9.Шакала роздерли на дрібні шматки за ошуканство.       
 10.Заключний вірш — мораль.

1. У лісі жив хитрий Лис Микита.      
2. Похвалився, що в білий день на базарі вкраде курку.    
3. Лис у передмісті, сутичка з собаками.    
4. Рятуючись, скочив у казан із синьою фарбою.

5. Лис у лісі – переполох.

6. Лис каже, що виліплений Святим Миколаєм із небесної глини і помазаний ним на царство.        
7. Лис – добрий цар.  


8.Микита почув завивання молодих лисичок, сам завив і виказав себе.      
 9.Микиту роздерли на дрібні шматки за ошуканство.       
10.Приповідка: «Пізнався, як на фарбованім лисі».


Метод «Прес».
Я вважаю, що образи шакала і лиса… (схожі, несхожі), тому що…
Наприклад,…
Таким чином,…
ІІІ. Підбиття підсумків уроку.
Закінчити речення:
Сьогодні я дізнався…
Було цікаво…
Було важко…
Я зрозумів, що…
Тепер я можу…
Я навчився…
Мене здивувало...
 Домашнє завдання.
Прочитати казку «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик», переказувати її.

Комментариев нет: