29.1.15

Добро починається з тебе





Урок-гра у 5 класі
Тема. Добро починається з тебе.
 Мета. Допомогти учням з’ясувати сутність понять «добро», «доброта», «милосердя» як принципів людського буття; формувати уміння диференціювати ознаки доброго і злого; розвивати творчу уяву, почуття доброти, чуйності, милосердя, гуманності, спонукати творити добро, бути милосердним; виховувати кращі людські якості.
 Обладнання: квіти різних кольорів, сонечко, іграшковий рюкзак та сміттєвий мішечок, куб.
Епіграф. У цьому світі є тільки одна річ,
               Перед якою належить схилятися, це –
               Геній, і одна річ, перед якою слід
              Упасти на коліна, це - …
                                                       В. Гюго
Хід уроку


 1. Учитель.
         Сьогодні ми поговоримо про добро та милосердя. І я хочу розповісти вам одну цікаву історію.
         Жила-була на землі дівчина, яку звали Любов. Невесело було їй жити на світі без подруги. Ось і звернулась вона до сивого, старого чарівника, який прожив уже більше ста років:
         -  Допоможіть мені, дідусю, вибрати подружку, щоб я могла дружити з нею все життя.
 Подумав чарівник і сказав:
 - Приходь до мене завтра вранці, коли заспівають перші пташки і роса ще не зійде.
         Вранці, коли яскраво сонечко освітило землю, прийшла Любов на призначене місце і побачила: стоять п’ять прекрасних дівчат.
 - Ось, вибирай, - сказав чарівник. – Одну звати Радість, іншу – Вдача, третю – Краса, четверту – Печаль, п’яту – Доброта.
 - Всі вони прекрасні, - сказала Любов. – Не знаю, кого і вибирати…
 - Твоя правда, - відповів чарівник, - вони усі хороші, і ти в житті ще зустрінешся з ними, а можливо, і дружитимеш, але вибери одну з них. Вона і буде тобі подругою на все життя.
         Підійшла Любов до дівчат ближче і подивилася в очі кожній. Вона задумалась, а потім підійшла до дівчини Доброти і простягла руку …
2. Бесіда:
- А кого б вибрали ви?
- Чому, на вашу думку, Любов зупинила свій вибір саме на Доброті?
- Що ж означає слово «добро», «доброта», «милосердя»?
 3. Гра №1 «Галявина доброти»
 На ваших партах лежать квіти,  впишіть кожен в свою квіточку найважливішу рису, якою обов’язково повинна бути наділена людина, і по черзі прикріпимо їх на нашу галявину.
 Ви обрали різні риси характеру: сміливість, чесність… але поміркуйте, якщо смілива людина матиме зле серце, стане вона захищати слабшого? Ні.
 Милосердя та доброта з давніх часів були традицією нашого народу. Цілком природним і закономірним вважалося допомогти знедоленому, нещасному, поділитися шматком хліба, дати притулок бездомному, захистити старість, немічність, порятувати хворого, захистити скривдженого. Потреба людей в доброті повсякчасна. Милосердя та доброта – це крила, на яких тримається людство. Добро є добро.
4. Гра №2 «Кубування».
 ( На кожній із граней куба написане одне із питань. Учень кидає куб і відповідає на питання, яке йому випало на певній грані).
Запитання:
 1. Кого ти вважаєш в класі найдобрішим?
 2. Ти робив колись добро? Розкажи історію.
 3. Яка людина, на твою думку називається доброю?
 4. Заспівай пісню або розкажи вірш про добро.
 5. Чи варто творити добро?
 6. Розкажи історію, коли тобі хтось зробив добро?
5. Гра №3 «Подарунок».
 Давайте від сьогоднішнього дня ви будете всі добрими друзями. Тому, пограємо в ще одну цікаву гру.
 Вибирається перший бажаючий. Учасникам групи пропонується по кругу подарувати йому що-небудь (лише не матеріальне). Це може бути зірка на небі, схід сонця, талант… Тобто те, що не можна покласти в кишеню, але можна забрати з собою в собі.
 6. Гра № 4 «Мішечки».
         Вчитель. Як ви бачите, в нас є цікавий рюкзачок, який пустує ось тут серед класу. Давайте вирішимо цю проблему, запишемо на листочках людські чесноти, близькі до добра, складемо в рюкзак, щоб взяти з собою в життя.
 Також, в нас є «сміттєвий мішечок», в який потрібно помістити записані негативні риси характеру. Отож, напишіть на листочках негативні риси характеру людини. Після того, як листочки з написами будуть поміщені в «сміттєвий мішечок», ми його зав’яжемо міцно-міцно. Щоб вони ніколи не торкнулися вашого серця.
7. Гра №5 «Сонечко».
 Давайте уважно подивимось на нашу «Галявину Доброти» і подумаємо, чого ж там не вистачає? (відповіді учнів).
 Так, не вистачає тепленького сонечка. Один із мудреців сказав: «Доброта схожа на сонечко, яке зігріває, огортає теплом душі живих істот, робить життя ясним, світлим, радісним». Оскільки ви сьогодні всі такі добрі, то давайте впишемо ваші імена в промінчики сонечка. (Діти називають свої імена лагідно, наприклад, Ірочка, Сашуня…).
 8. Висновок учителя.
 Добро має здатність бути щедрим та не потребує нагороди. Справжнє добро можливе тільки за умови великого душевного багатства. Хто щедро робить добро, у відповідь отримує ще більше.
         Добра людина схожа на ясне сонечко, тому що всіх вміє зігріти своєю любов’ю, турботою, ласкою, щирістю та щедрістю. І щоб жилося усім нам добре, у мирі і злагоді, необхідно щохвилини, щоденно творити добро! Якщо хоч щоб тебе оточувало добро, то пам’ятай: «Добро починається з тебе»!
 Якщо ви були уважними, читавши слова Гюго, які є на дошці, ви мали б помітити, що думка незавершена, не вистачає одного слова. Як ви думаєте якого? (Діти відповідають) Так, «Добро» (вчитель вписує слово).
         Завжди пам’ятайте, що і зараз, і у майбутньому я хочу бачити вас людьми з красивою доброю душею, в якій немає місця підлості і заздрощам, лицемірству і злості.  Живіть так, щоб людям було добре поряд з вами, щоб ваша душа співала лише добром!!!


Комментариев нет: