29.1.15

М. Шолохов "Доля людини"




Тема. Трагічна доля Андрія Соколова як втілення трагедії всього народу під час Другої світової війни.
Мета. Схарактеризувати образ Андрія Соколова, акцентуючи увагу на випробуваннях, які йому довелося пройти, а також на тому, що в усіх найскладніших і найдраматичніших життєвих випробуваннях він залишився справжньою людиною; розвивати навички аналізу художніх образів, сприяти розвитку зв’язного мовлення; виховувати здатність співпереживати.
Тип уроку. Урок поглибленого опрацювання художнього твору.
Обладнання. Портрет М. Шолохова, окремі кадри з кінофільму «Доля людини», фрагмент з фільму, аудіозапис пісні «На безымянной высоте», картки для роботи в групах, для індивідуальної роботи.
Епіграф. Одна і та сама сила, яка приходить лихоліттям, добрих перевіряє, очищає, а поганих відсіває, спустошує, викорінює.
                                              Августин Блаженний
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
1. Прослуховування фрагменту пісні « На безымянной высоте».
2. Бесіда:
- Про що ця пісня?
- Чому урок розпочався саме цією піснею?
3. Написати асоціації до слова «війна».
4. Індивідуальні завдання.
Картка №1.
Продовжіть речення:
1)      У віршах О. Твардовського «На карб не ставте ви мені…» та «Я убитий під Ржевом» мова йде про …
2)      Поет розповідає про них для того, щоб …
         Картка №2.
             Продовжіть речення:
1)      В оповіданні Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» мова йде про …
2)      Письменник розповідає цю історію для того, щоб …
           5. Вправа «Так чи ні»
1)  М. Шолохов – російський письменник.
2) Його життя та творчість пов’язані з Воронежем (Доном).
3) Шолохов – учасник Другої світової війни.
4) Він лауреат Нобелівської премії.
5) В основу оповідання «Доля людини» покладені вигадані події ( реальні події).
6) Твір надрукований в газеті «Правда» в 1956 році.
7) В ньому йде мова про сповнену драматизму історію життя простої людини, ім’я якої не назване (Андрій Соколов).
8) За побудовою «Доля людини» це оповідання в оповіданні.
9) Шолохов у творі затаврував війну, яка приносить людям горе і страждання.
ІІ. Оголошення теми, мети, епіграфу уроку. Мотивація навчання.
-          Як ви думаєте, що ми сьогодні повинні зробити на уроці?
-          Для чого це вам потрібно?
ІІІ. Опрацювання теми уроку.
1.      Визначення етапів життя Андрія Соколова.
2.      Робота в групах.
Схарактеризувати Андрія Соколова, використавши цитати. Скласти опорну схему.
1 група – «Андрій Соколов до війни».
2 група – «Андрій Соколов на фронті».
3 група – «Андрій Соколов у полоні».
4 група – «Знову солдат».
5 група – «Після війни».
6 група – «Риси характеру Андрія Соколова».
3.      Представлення результатів роботи.
4.      Робота над створенням таблиці «Доля Андрія Соколова в трагічній долі всього народу»
5.       
Випробування в  долі народу
Випробування Андрія Соколова
Риси, які допомогли вистояти Андрію Соколову
Громадянська війна
Період відбудови
Велика Вітчизняна війна
Перемога у війні
Період відбудови



6.      Повідомлення учня «Екранізація оповідання Шолохова».
7.      Перегляд фрагментів фільму, висловлення вражень від побаченого.
ІV. Підсумки уроку.
1.      Коментар епіграфа.
2.      Продовж речення «Я проти війни…»
V. Домашнє завдання:
4-6 б.: скласти план характеристики А. Соколова;
7-9: усна розповідь «Доля А. Соколова»;
10-12: розповідь «Доля людини і людства в оповіданнях Белля і Шолохова».



Комментариев нет: