25.3.15

Проблема «поета і натовпу» в поезії Ш. Бодлера «Альбатрос»



Тема. Збірка «Квіти зла» Ш. Бодлера. Традиційність і своєрідність вирішення  проблеми «поет і натовп» у поезії «Альбатрос».
Мета: дати загальну характеристику збірці Шарля Бодлера, проаналізувати вірш «Альбатрос», розвивати навички аналізу поетичного твору, звязне мовлення учнів, сприяти вихованню читацької компетенції.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет Бодлера, схема «Структура збірки «Квіти зла», текст вірша у перекладі М. Терещенка.
Епіграф. «… в цю жорстоку книгу я вклав усе своє серце, всю свою ніжність, всю свою вивернуту релігію, всю свою ненависть…» (Ш. Бодлер).
Хід уроку
          1Актуалізація опорних знань.
Метод «Прес»
Чи погоджуєтесь ви з висловом  А. Рембо: «Бодлер…Це король поетів, справжній Бог»?
( Я погоджуюсь (не погоджуюсь)…
Тому що…
Наприклад,…
Таким чином,…)
     2.     Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчання.
     3.     Опрацювання теми уроку.
              3.1.      Повідомлення учня «Історія створення та структура збірки «Квіти зла»
Книга, що містить лише двісті сторінок невеликого формату, стала перлиною світової лірики.
Задум збірки визрів у 1846 році. Тоді цей твір мав називатися «Лімби», що означає «верхні кола пекла». Звичайно, виникають асоціації з Данте та його твором «Божественна комедія». Пеклом здавалося поетові сучасне життя, пекельні муки відчували як ліричний герой твору, так і сам автор. Але таку назву вже мала книга Теодора Верона. Письменник Іполит Бабу підказав іншу — «Les Fleurs du Mal» («Квіти зла»). Ця назва сподобалася Бодлеру, окрім того слово «le Mal» має ще й інше значення — біль. Саме так називалася нова збірка поета, що з'явилася 1 червня 1855 року і містила лише 18 віршів.
Назва твору виявилася напрочуд влучною і виразною, відбивала всі суперечності, які переживав поет.
Книга має посвяту, вступ і складається із шести циклів: «Сплін та ідеал», «Паризькі картини», «Вино», «Квіти зла», «Бунт» і «Смерть». Усі вони об'єднані за проблемно-тематичним принципом.
Вірші у збірці мають здебільшого двопланову структуру, але на першому плані — предмети, емпіричні явища, конкретні деталі, а за ними ховається ідея, абстракція, що перетворює предметні образи на символи. Символіка поета звернена до «реальної свідомості», спрямована глибоко й експресивно виразити суперечливе духовне буття особистості.
Сучасники не сприйняли книгу Ш. Бодлера, звинуватили його в аморальності, а проти автора було висунуте судове обвинувачення в «образі суспільної моралі». Навіть його мати не зрозуміла книги сина і приєдналася до думки критиків. Суд над поетом відбувся 20 серпня 1857 року.
Ш. Бодлерові присудили сплатити штраф у сумі 300 франків. Видавець його збірки теж мав сплатити штраф — 100 франків. Окрім того, суд вимагав виключення зі збірки шести віршів, увесь тираж заарештували.
Бодлер був у розпачі і переживав тяжку депресію. Він написав зворушливого листа імператриці з проханням зменшити штраф. Імператриця відгукнулася на сповідь поета, і штраф зменшили до 50 франків.
Пізніше поет дописує вірші і в остаточному варіанті збірка містила 136 віршів.
3.2.        Складання опорної схеми «Структура збірки»

Посвята(Теофілю Готьє)
Вступ
«Сплін та ідеал»(94 поезії)
«Паризькі картини»(18)
«Вино»(5)
«Квіти зла»(10)
«Бунт»(3)
«Смерть»(6)
3.3.        Словникова робота
Сплін – пригнічений настрій, сум, нудьга, туга.
-         Пригадайте, коли ми зустрічалися з цим словом? (Коли вивчали творчість Байрона , роман Пушкіна «Євгеній Онєгін»).
          3.4 . Робота над змістом вірша «Альбатрос», який входить до циклу "Сплін та ідеал".
- Що означає слово «альбатрос»? (Морський птах вагою до 11кг, розміром крил до 4 метрів, часто літає  за кораблями, щоб поживитися, життя проводить в польоті, може пролітати до 1000 км в день, але не піднімається вище 15 км )
- Як ви думаєте, про що розповідається у вірші з такою назвою?
- Читання з зупинками
     Щоб їм розважитись, веселий гурт матросів
Серед нестримних вод розбурханих морів
Безпечно ловить птиць, величних альбатросів,
Що люблять пролітать слідами кораблів.
-  Чому матроси ловлять альбатросів? (Щоб розважитись)
-  Чому матроси безпечно ловлять птиць? (Вони летять за кораблями)
-  Чому гурт матросів веселий?(Можливо, їм немає чим зайнятися. Вони так відпочивають)
-  Як, ви думаєте, матроси будуть розважатися з альбатросом?
      На палубу несуть ясних висот владику.
     I сумно тягне він приборкане крило,
Що втратило свою колишню міць велику,
Мов серед буйних вод поламане весло.

Мандрівник зборканий знесилено ступає!
Плавець повітряний незграбний і смішний!
Той тютюновий дим у дзьоб йому пускає,
А цей, дратуючи, кульгає, мов кривий.
-         Які художні засоби використані для характеристики альбатроса?
(Метафори: ясних висот владика, мандрівник зборканий, плавець повітряний)
-         Поясніть вислів «мандрівник зборканий»(Скорений, приборканий)
-         Чому альбатрос сумно тягне крило, чому воно мов поломане весло? (У нього великі крила, він в основному літає,  йому важко ходити по палубі)
-         Як останні два рядки характеризують матросів? (Вони безжальні, дратівливі, нудьгуючі)
-         Зверніть увагу на тему уроку, передбачте, як закінчиться вірш?
      Поет подібний теж до владаря блакиті,
Що серед хмар летить, мов блискавка в імлі.
Але, мов у тюрмі, в юрбі несамовитій
Він крила велетня волочить по землі.
-         Чи збулися ваші передбачення?
-         Чим поет схожий на альбатроса? (Поет безстрашний у злеті творчої фантазії, він володар висот духовності. А в житті йому заважають ходити поміж ницих заздрісних людців велетенські крила таланту)
- Як схарактеризована юрба (Епітет "несамовита", порівняння  "мов у тюрмі" свідчать про обмеженість, замкнутість, панічний страх натовпу)
-         Як ви думаєте, що стало приводом до написання вірша? (Подорож південними морями та океанами. Можливо, Бодлер став свідком знущання над птахом)
4.     Узагальнення вивченого матеріалу.
4.1.        Бесіда:
-         Якій темі присвячений вірш? (Доля поета, поет і суспільство, поет і натовп)
-         В чому традиційність і своєрідність вирішення проблеми? (Тему поета і натовпу піднімали у своїй творчості інші поети (О. Пушкін, М. Лєрмонтов). Своєрідність її вирішення у Бодлера в тому, що долю поета він порівнює з альбатросом)
- Який принцип використаний у творі? (Антитеза: альбатрос і матроси, поет і натовп)
4.2.        «Методика одного речення»
-         Прокоментувати епіграф до уроку.
-         Що допоміг вам зрозуміти вірш «Альбатрос»?
5.     Домашнє завдання: письмово проаналізувати вірш «Альбатрос».





Комментариев нет: