31.5.17

Поетизація високого почуття кохання, розкриття його сутності у вірші К. Симонова «Жди мене»




Тема. Поетизація високого почуття кохання, розкриття його сутності  у вірші К. Симонова  «Жди мене».
Мета. Представити особу К. Симонова, прочитати та проаналізувати його вірш «Жди мене», розвивати навички виразного читання, аналізу поетичного твору, зв’язного мовлення, компаративного аналізу, сприяти вихованню емоційно-ціннісної компетенції.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання. Портрети К. Симонова, І. Цілик, тексти віршів К. Симонова «Жди мене», Ірини Цілик «Повертайся живим», відеозаписи «Вірш «Жди меня» читають бійці АТО» (https://youtu.be/fb07Y_55s7I), пісні «Ти головне повертайся додому» ( http://pisnya.org.ua/kompozycija.php?id=601).

Хід уроку.
І. Мотивація навчання.
·        Учитель. Відомий вірш радянського поета Костянтина Симонова "Жди мене" отримав нове життя, зазвучавши вустами тих, хто воює за Україну. Військові, які перебувають в зоні АТО, присвятили цей вірш всім рідним та близьким українських бійців, яких живими чекають вдома. Зворушливості віршу додає й те, що записували його безпосередньо в зоні бойових дій, де серед соняшників та бронетехніки йдуть у бій українські військові.
·        Перегляд  відеозапису.
·        Учитель. Чому ж через 75 років вірш знову актуальний? На це  питання ми сьогодні спробуємо відповісти.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІІІ. Опрацювання теми уроку.
·        Повідомлення учня про К. Симонова.
Завдання учням: скласти візитку поета.
Російський поет вірменського походження Костянтин Михайлович  Симонов народився 28 листопада 1915 р. в м. Санкт-Петербурзі (Росія). Самостійне життя почав із заводу, де працював токарем, а свою головну мрію здійснив пізніше, вступивши до Літературного інституту імені М. Горького в м. Москві. Перші вірші почав писати ще студентом.
З 1939 р., тобто від початку Другої світової війни, К. Симонов працював військовим кореспондентом. Він воював на різних фронтах проти фашизму, завершивши війну в Берліні. Під час війни писав не тільки статті в газети, а й вірші, повісті та п’єси. Костянтин Симонов створив великий роман про війну «Живі і мертві» (1959), за його сценарієм знімали кінофільми й ставили п’єси. Найпопулярнішим з усієї творчості поета є вірш «Жди мене», написаний у перші роки війни, який дуже любили солдати та їхні далекі кохані.
Костянтин Симонов помер у 1979р., його поховали згідно із заповітом, на Буйничівському полі (Білорусь), де в червні 1941 р. він брав участь у бою з фашистами.
·        Перевірка візиток поета, складених учнями.
Ім’я: Костянтин Михайлович Симонов.
Роки життя: 1915 – 1979.
Країна: Росія.
Освіта: Літературний інститут імені Горького в Москві.
Сфера діяльності: військовий кореспондент, учасник бойових дій, письменник.
Твори: роман «Живі і мертві», вірш «Жди мене».
·        Читання вірша «Жди мене» в оригіналі.
·        Висловлення вражень про вірш.
·        Словникова робота ( при потребі пояснення значення незрозумілих слів).
·        Читання із зупинками:

Жди меня, и я вернусь.
Только очень жди,
Жди, когда наводят грусть
Желтые дожди,
Жди, когда снега метут,
Жди, когда жара,
Жди, когда других не ждут,
Позабыв вчера.
Жди, когда из дальних мест
Писем не придет,
Жди, когда уж надоест
Всем, кто вместе ждет.

-         Яке слово найчастіше повторюється у вірші?(Слово «жди»)
-          Скільки разів повторюється слово «жди» в першій строфі? (Слово «жди» повторюється 11 разів, навіть в слові «дожди»)
-         Яким словом починається і закінчується перша строфа? (Перша строфа починається словом «жди», закінчується – «ждёт»)
-         Чому так часто повторюється слово «жди»? (Тим, хто на фронті, легше буде воювати, коли вони будуть знати, що їх ждуть кохані)
-         Що описано в рядках, які починаються словами «жди, когда»? (різні пори року: осінь, зима, літо; різні життєві обставини: когось забули, комусь не приходять листи,комусь набридло чекати)
-         Що означають ці рядки? (Що очікування безстрокове, невідомо, коли воно закінчиться)

Жди меня, и я вернусь,
Не желай добра
Всем, кто знает наизусть,
Что забыть пора.
Пусть поверят сын и мать
В то, что нет меня,
Пусть друзья устанут ждать,
Сядут у огня,
Выпьют горькое вино
На помин души...
Жди. И с ними заодно
Выпить не спеши.

-         Скільки разів повторюється слово «жди» в ІІ строфі? (3 рази)
-         На що це вказує? (напруга ніби трішки спадає)
-         Від чого застерігає ліричний герой? (Не бажати добра тим, хто знає, що пора забути; не пити вина на спомин душі)
-         Чому не можна цього робити?(бо розірветься  зв'язок між двома закоханими)

Жди меня, и я вернусь,
Всем смертям назло.
Кто не ждал меня, тот пусть
Скажет: — Повезло.
Не понять, не ждавшим им,
Как среди огня
Ожиданием своим
Ты спасла меня.
Как я выжил, будем знать
Только мы с тобой, —
Просто ты умела ждать,
Как никто другой.

-         Скільки разів повторюється слово «жди» в ІІІ строфі?  Чому?  (5 разів: «жди – ждал – ждавшим – ожиданием – ждать. Це наполегливе прохання ліричного героя. Очікування допоможе повернутися «всем смертям назло», вижити)

-         Якими словами розпочинається кожна строфа? Чому? («Жди меня, и я вернусь». Ліричний герой вірить, що почуття коханої обов’язково врятують його від смерті)
·         Учитель.
Цей вірш допоміг вижити і повернутися додому тисячам, мільйонам солдатів, які пішли на фронт під час  Великої Вітчизняної війни. Тому значення його важко переоцінити.
Вперше вірш був прочитаний солдатам на фронті в Північній армії. Він став ліками від туги за жінками та коханими дівчатами, залишеними вдома. А в кінці січня 1942 року «Жди мене» надрукували в газеті «Правда». Вірш став всенародним. Солдати вирізали його з газет, переписували, вчили напам’ять, посилали в листах дружинам і коханим. Пізніше такі вирізки знаходили в нагрудних кишенях поранених і загиблих. Навіть гітлерівські солдати перекладали цей вірш рідною мовою і вчили.
«Жди мене» -  твір про кохання, хоча це слово жодного разу не згадується. Але кожний, хто відкриває його для себе знову і знову, це розуміє. І, як кожен витвір мистецтва, вірш робить людину кращою, чистішою і морально багатшою.
Поезія знайшла відгук в серці кожної людини. А зауральські жінки написали свою відповідь на вірш К. Симонова «Жди мене». Ця поезія отримала назву «Жду тебе» і доброю вісточкою полетіла знову на фронт.

·        Читання підготовленим учнем вірша «Жду тебе»:
Жду тебя, хороший мой.
Очень крепко жду.
Жду уральскою зимой,
Жду весной в цвету.
Жду тебя, и дни бегут,
Гаснут вечера.
И со мною вместе ждут
Все, кто ждал вчера.
Ждут по-прежнему друзья,
Всей душой любя.
Что ни делала бы я,
Это для тебя.
Для тебя припасено
Все давным-давно,
И початое вино
Выпьем мы вдвоем.
Снятся мне твои черты,
Где же ты теперь?
Жданный мой, когда же ты
Постучишься в дверь.
Верно, ты придешь опять,
Ласковый, родной.
Милый, я умею ждать,
Как никто другой.
·        Компаративний аналіз:
-         Чим схожі вірші «Жди мене» і «Жду тебе»?(В обох поезіях звучить мотив очікування; є схожі образи:природи, друзів і т. д.)
-         Які відмінності ви помітили?(Друзі теж чекають ліричного героя з війни, відсутні образи матері і сина)
·        Учитель.
Тема очікування коханих з війни актуальна і сьогодні. Українська поетеса Ірина Цілик написала вірш «Повертайся живим». З часом твір став дуже особистим і для самої поетеси - адже її чоловік, письменник Артем Чех, також пішов на фронт.

·        Читання вірша підготовленим учнем:

Ти, головне, повертайся додому,
Врешті знімай запилюжені берці
І вчися наново жити потому 
З перепрошитою вірою в серці.
Ти, головне, повертайся, здолавши
Чистого зла непрожований стогін,
І відпускай цю ненависть назавше
Посеред мирної тиші густої.
Ти, головне, повертайся тим шляхом, 
Що вбереже твої душу і тіло. 
Чорна земля із розпеченим пахом
Тільки дощу, а не крові хотіла.
Ти, головне, повертайся до мами.
Десь там сивіючи за видноколом, 
Матері тужать і дружать домами, 
Що пахнуть ніжністю та корвалолом.
Ти, головне, повертайся назовсім
І народи-посади-споруди, а
Вже у твоєму дітиську курносім 
Виросте радість, нова і правдива.
Ні, ця війна не потрібна нікому. 
Так, ми її не пробачимо, себто 
Перемагай і вертайся додому.
Просто живим повертайся, і все тут.
·        Компаративний аналіз:
-         Чим схожі вірші К. Симонова та І. Цілик? (звучить мотив очікування з війни)
-         Чим відрізняються поезії? (вірш К. Симонова написаний від імені чоловіка, вірш І. Цілик – жінки)
·        Учитель.
Вірш Ірини Цілик "Повертайся живим" сестри Тельнюк поклали на музику, а чимало військових довгий час вважали пісню своїм оберегом. Ведучі ТСН також заспівали цю пісню.
·        Слухання композиції.
ІY. Підбиття підсумків уроку.
-         Що нового ви сьогодні дізналися на уроці?
-         Що навчилися робити?
-         Для чого це вам потрібно?
-         Які почуття викликали у вас поезії, що прозвучали на уроці?

Y. Домашнє завдання: вірш Симонова «Жди мене» вивчити напам’ять.

Комментариев нет: